U3F1ZWV6ZTEzNjEzMjEyODI1NTIzX0ZyZWU4NTg4MzkxNzk2NDA1

رواية حكايات بنات الفصل الاول 1 بقلم منه الله احمد

 رواية حكايات بنات الفصل الاول 1 بقلم منه الله احمد

 رواية حكايات بنات البارت الاول

 رواية حكايات بنات الجزء الاول

رواية حكايات بنات الفصل الاول 1 بقلم منه الله احمد

 رواية حكايات بنات الحلقة الاولى


منه يامنه قومي ياله يا كسلانه ايه يا ماما سبيني انام شويه قومي يابت احسن لك يووووه بقي محدش يعرف ياخد راحته في البيت ده قديني قومت اهوووه 
ياله قومي صلي عشان كليتك
حاضر ياست الكل 
استتتتتوووووووب
انا منه عندي. 21سنه 
في كليه طب عايشه انا وماما لوحدينا 
بعد وفاه بابا من خمس سنين 
ملناش حد انا وماما بس 
بابا مات بحدسه عربيه شاب طايش سايق بسرعه 
وخبط بابا ومات وطبعا الحادثه ضد مجهول 
لان الي خبطه جري مهنش عاليه ينقله حتي علي المستشفي منه لله انا وماما ملناش غير بعض بعد وفاه بابا محدش من قرايبنا سال علينا واحنا كمان مسالناش علي حد ماما بتشتغل في مكتبه 
حاولت اشتغل عشان اساعدها بس هي دايما 
بترفض وتقولي اشتغلي بشهادتك لما تخلصي
ماما لبست ونزلت علي الشغل 
سهير: منه انا نازله الشغل الفضار علي السفره 
تفطري قبل ماتنزلي 
منه: يا ماما ياحبيبتي ليه بس بتتعبي نفسك انتي عارفه انا مبحبش افطر 
سهير: بس يابت بلاش غلبه انا قلت وبس تفطرري قبل ما تنزلي ولا عايزني اسلم عليكي قبل ما انزل
طبعا الكل عارف سلاح الام المصريه😂😂ابو ورده 
منه: لا وعلي ايه مع الف سلامه ياست الكل وانا هخلص علي خزين البيت كله
سهير: جتك نيله انا عارفه هتشيل مسوليه ازاي دي
سلام ياختي 
ماما مشيت من هنا وانا طبعا سمعت كلامها ☺️☺️
روحت شيله الاكل من علي السفره وحطيته في التلاجه 😂😂من امته وانا بسمع الكلام يعني 
الله عليه 👏👏
عملت لي  قهوه وحطيتها في المج الحراري وخته ونزلت عشان الحق المحاضره 
شيماء: انتي ياكلب البحر اتاخرتي ليه
استوووووووب
شمياء وعبير وايه دول الانتيم 
شيماء: دي بقي ام لسان طويل لسان علي الفاضي
عبير: بلطجيه الشله مبتسكتش لحد مهم كان مبتفكرش في الكلام هي بتخبط الكلام صح مان به غلط بنلبس كلنا وفي الغالب بنلبس كلنا😂😂
ايه: دي بقي جات معانا غلط بسكوته الشله هاديه جدا وقلبها ابيض جدا جدا ومنقدرش نستغني عنها كلنا 
نرجعععع تاني
منه: شله الضيعين
وحشتوني وحشتوني وحشتوني 
عبير: ههههه وحشتيني ياعشقي 
منه: انتي اكتر ياوتيني
شيماء: مش هنخلص من فيلم العشق الممنوع ده
منه وعبير في نفس واحد: متغاظ شيفك ياله مننا متغاظ
ههههههههههههه
شيماء: 😡😡😡😡😡انا غلطانه الي واقفه مع كلاب زيكوه انا مشيه
منه: خدي بس ياشوشو مالك 
عبير: في ايه ياشيماء مالك 
شيماء: مفيش بس مخنوقه شويه روحو انته وانا هروح اتمشي علي البحر شويه
منه: تعالي هنا احنا جيينا معاكي اكيد مش هنسيبك كده 
عبير: ايوه طبعا محنا مش هنسيبك غير لما نعرف مالك 
شيماء: عشان خاطري يابنات روحوه انتوه وكمان عشان ايه متقلقش انا شويه وهروح وهبقي اكلمك
بس عشان خاطري سيبوني لوحدي
عبير: بس 
منه مقاطعه: خلاص يابيبو روحي انتي لايه وانا شويه وهحصلك انا وشيماء
شيماء: منه لوسمحتي
منه مقاطعه: اخرسي يابت انتي وياله ياختي انتي كمان امشي المحاضره شويه وهتبدا سجليها عشان  نبقي ناخدها وقولي لايه احنا هنجيب حاجه ونحضر المحاضرات الي بعدها تمام
عبير: ماشي سلام
شيماء: ليه مروحتيش انتي كمان
منه: ملكيش دعوه البحر وحشني وعايزه اتمشي عاليه
شيماء: منه ريحي نفسك انا مش هتكلم
منه: انتي بتتلككي عشان تكلميني انا سالتك اصلا 
وصلو علي البحر والاتنين مشيين ومحدش فيهم بيتكلم
منه مشيه حطه ايدها في جيب الجيبه بتاعتها وبتصفر
شيماء: يووووووه بقي اتتي عايزه مني ايه 
منه: انااااا !!!!! 
شيماء: لا انا 
منه: انا عملت حاجه ياشوشو🙄🙄
شيماء🤨🤨والله
منه: هههههههه ايه بس مالك ياقلبي 
شيماء: مخنوقه قووووي يامنه قووووووي😔😔😔
منه: طب احكيلي ياقلبي مالك يمكن ترتاحي 
شيماء: ابراهيم ابن عمي موسي 
منه: هو الزفت ده لسه بيدياق
شيماء: وهو من امتي بطل اصلا يامنه انا خلاص زهقت النهارده وانا نازله من البيت  لقيته مستنيني تحت وقالي انه هيجي هو وابوه يتقدم لي النهاردة ولو موفقتش هيخليه ابوه يوقف الفلوس الي بيبعت هالنا كل شهر وانتي عارفه علاج ماما غالي ازاي والفلوس الي عمي بيبعتها جمب شغلي يدوب بيقضينا لو هو منع الفلوس الي بيبعتها كل شهر هنعيش ازاي وعلاج ماما هجيبه منين انا تعبت قوووي يامنه ومش عارفه اعمل ايه 
وارتمت في حضني وقاعده تعيط ده بيقولي مفيش كليه خالص انتي هتقعدي في البيت انا مستقبلي وحياتي هتدمر بسببه
منه: وانتي هتعملي ايه
شيماء: للاسف هوافق معنديش حل تاني😔😔😔
منه: انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي انا لايمكن اخليكي تعملي كده عايزه تجوزي واحد شمام زي ده وكمان تسيبي تعليمك انتي اتجننتي ولا ايه 
شيماء: مفيش في ايدي حاجه تانيه اعملها لازم اوافق يامنه 
منه:  اهدي طيب وانشالله هنلاقي حلشيماء: مفيش وقت هيجوه النهارده ولازم اوافق اعمل ايه 
منه: تعالي بس نروح للشاله وهنلاقي لك حل انشالله 
اضحكي يابومه ومتشغليش بالك واحنا هنرووووووقي (بصوت رايه وسكينه)
شيماء: ههههههه ربنا يخليكي ليا ياقلبي
منه وشيماء راحوالكليه
                        
نروح للكليه
ايه: يابيبو متقولي منه وشيماء مجوش ليه في حاجه انتي مخبياها عاليه
انا حسه ان في حاجه 
عبير: ياابله حساسه انتي قولت لك مفيش حاجه 
روحو يشترو حاجه وقالولي هيحصلوني وبعدين انتي تسكتي خالص منه هتيجي تشلوحنا قالت لي احضر عشان في دكتور جديد جه بدل دكتور مكرم وبسببك لا حضرنا ولا نيله ومنه هتنفوخني 
ايه: ههههههه وحد قالك متحضريش
عبير: يانهارك اسود مقلم بسمر
انتي بتبعيني يا ايوش 
ايه: اه طبعا انتي بتقولي ايه ده منه هتنفخك ههههههه 
عبير: اه يابنت الجزم مانا معرفتش اربي صحيح اتوفوووه عليكي واحده واطيه 
ايه: احيه يا ابو سوسو احيه 
عبير: ايه يابنت الهبله مالك 
ايه: هههههه منه جت ياقلبي سلام انا بقي ومتقلقيش هاجي علي قبرك لما تموتي وادعيلك سلللللامممممم
عبير: اه يابنت الجزمه سبتيني وخلعتي طب اعمل انا دلوقتي استخبه فين ياصغيره علي الموت يابيبو ده انتي لسه في عز شبابك 
منه من وراها: بتولولي علي مين يابنت المجنونه وايه فين ومحضرتيش المحاضره ليه
عبير: متجبيش سيره بنت الكلب دي البت بعتني وجريت😂😂
شيماء: عملته نصيبه ايه يا اخره صبري انتي وهي
عبير: اخص عليكي ياشوشو انا بردوه بعمل نصايب 
شيماء: حاشه وماشه لا ياباشه هو انتي وش ذلك
منه: انتي ذلك وش ياقلبي هبببتي ايه انتي وهي انطقوه
عبير: بصي هقولك بس بلاش غباوه تمام 
احنا احنا احنا 
منه: ايه الشريط سف متنطقي 
عبيربسرعه: احنا محصرناش المحاضره ولا نعرف نظام الدكتور الجديد ايه ولا شوفنا شكله اصلا 
منه وشيماء: ياليله مربربه وبعدين 
منه: منك لله ياشيماء الكلب 
شيماء: الاه وانا مالي يالمبي 
منه: اخرسيي
ومحضرتيش ليه يازفته انتي وهي 
عبير:  ايه كانت قاعده قلقانه عليكم ومرديتش تدخل وانا قاعده معاها
منه: ياسلام يام قلب حنين 
ش

يماء:خلاص بقي يا منه المهم ايه فين
عبير:الوطيه اول ما شفتكم هربت 
شيماء:😂😂😂😂واطي يامان 
منه وعبير:😂😂😂😂

في الكافتريه
ايه: مساء الورد ياعم محمد
عم محمد (شغال في البوفيه) مساء الف ياست البنات تحبي اجيبلك قهوتك
ايه ياريت والله ياراجل ياطيب 
عم محمد عيوني ياقمر 
ايه واقفه مستنيه القهوه ايه ده ايه انتي هنا محضرتيش المحضره ليه انا بحسبكو مجتوووش
ايه: سالي ازيك (سالي معاهم في الكليه) 
معلش بقي كنت مصدعه شويه ليه هو في حاجه 
سالي: اصل  الدكتور الجديد دكتور عز قال الي حضروه النهارده بس هما الي هيحضروه بعد كده
محاضراته وقالنا نقول للي محضرش النهارده عشان ميحرجش حد هو
ايه: نعم!!!! 
وده ليه بقي
سالي: معرفش والله هو قال كده 
ايه: ماشي يا سالي شكرا عن اذنك اشوف البنات فين 
عند البنات
منه: قومي يازفته شوفي البت دي فين في موضوع مهم عايزاكم فيه 
عبير: موضوع ايه 
منه: قومي بس شوفي ايه فين وهقولكم
عبير لسه هتقوم لقت ايه داخله عليهم
عبير: اهي جت اهي 
اهلا بالواطيه 
ايه: اتلهي ياختي والنبي مهي نقصاكي
شيماء: ايه يابنتي في ايه
ايه: ولا حاجه شلنا ماده دكتور عز بسيي🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️
عبير: عز مين
ايه  : الدكتور الجديد
منه: ازاي هو احنا حتي حضرنا له اول محاضره
ايه: ماهي دي المصيبه ان. احنا محصرناش اول محاضر
وقالت لهم علي الي سالي قالته
عبير: ياصلاه النبي 
منه: وحياه امه
شيماء: هههههه كملت 
ايه: هاه هنعمل ايه 
منه: ماهي النصايب بتيجي وره بعضها اهي كملت
عبير وايه: ليه هو في مصيبه تانيه ولا ايه 
شيماء: هههههه اه
ايه: ابشر ياتيمور
عبير: بركاتك يا اسي عفيفي 
منه: اخرسي انتي وهي وتعالو معايا
عبير: ايه هنقتل الدكتووور🤔🤔🤔🤔🤔
منه: عبير ياريت متشغليش دماغك تاني ماشي
هنروح لدكتور ده نشوف مش هنحضر ليه
ونقوله كان في ظرووف واتاخرنا ملحقناش المحاضر
او نعتزر نعمل اي حاجه
شيماء: ايوه ياله يمكن يحنا علينا 
ايه: متحولوش سالي بتقول انه دكتور رخم ومش هيرجع في كلامه وممكن كمان يحرجنا ويترودنا 
عبير: بس يابومه الله يحراق ياشيخه🤬🤬🤬🤬
ايه:الاه وانا مالي يالمبي ماهي الي قالت 
منه: شبرتي فيها يا بومه 
ربنا يستر😏😏😏

في مكتب دكتور عز
الباب بيخبط
دكتور عز:ادخل
دخلو البناات
ا
دكتور عز وهو باصص في الورق ومرفعش عينه: نعم
البنات عاملين يبصه لبعض ومبينطقوش
رفع دكتور عز راسه عشان يشوف مين الي مبيرضش ده
اول مرفع راسه عينه جت في عين شيماء وسرح فيهااا وفضل سرحان شويه وبعدين انتبهدكتور عز:احم احم احم مين حضرتكم 
منه: حضرتك احنا في سنه تانيه حضرتك زميلنا بلغونا انك قولت ان الي محضرش النهارده ميحضرش خالص ممكن نعرف ليه 
دكتور عز: والمفروض ان الكل عارف ان في دكتور جديد جاي بدل دكتور اكرم والمفروض ان الكل يحضر لما الاقي الدفعه كلها حضرت 
معاده اربع طلاب ده اسمه ايه 
رغم ان دكتور اكرم نبه علي الكل امبارح انكم لازم تحضره حصل ولا محصلش
منه:حصل يادكتور
دكتور عز:تقدري تديني سبب يخليكه متحضرووش
منه:حصل ظرووف خلتنا نتاخر 
دكتور عز:ظرووف ايه
منه:اسفه مش هقدر اقولها 
دكتور عز:وانا كمان اسف مش هقدر اخليكه تحضروه 
عبير انسحبت من لسانها:وزعقت يعني ايه مش هنحضر احنا معملناش حاجه عشان تمنعنا من حضور المحاضره مكنتش كليه السيد الوالد مقالت لك كان في ظرووف منعتنا نحضر
منه:نهار ابوكي اسود كده اترفدنا وش يامعلم
ايه:يخرببتك والبيت الي جمب بيتك انا ايه الي كان جبني معاكم بس 
شيماء:ياليله زارقه ماله ابراهيم يعني انا اروح اتجوز واقعد في البيت الست مالهاش غير بيتها وجوزها اصلا منك لله ياعبير الكلب
دكتور عز: خبط علي المكتب جامد وزعق انتي اتجننتي انتي ازاي تكلميني كده انتوه مش بس مش هتحضروه المحاضره انته مش هتعدومن السنه دي اصلا انا هوريكي ازاي تكلميني كده واعرفك انا ابقي مين 
عبير:تصدق خوفت 
منه:اخرسي الله يخربيتك
شيماء: احنا اسفين يادكتور 
عبير: انتي بتعتزري ليه احنا مغلطناش
منه بصوت عالي:عبير اخرسي 
عبير:بس
شيماء:قالت لك اخرسي ياعبير 
شيماء: انا اسفه بنيابه عنها يادكتور بس لوسمحت بلاش تعمل لهم حاجه انا السببب هما محضروش بسببي لووهتعاقب حد فنا الي المفروض اتعاقب ولو مش عايزني احضر مش هحضر بس لو سمحت بلاش تاذيهم 
منه:شيماء انتي اتهبلتي انتي بتقوالي ايه 
شيماء: منه انا الي مخلتكوش تحضروه انا كده كده مستقبلي هيدمر بلاش انته كمان 
عبير: انتي بتقولي ايه انا مش فاهمه حاجه
منه: انتي تخرسي خالص
انا اسفه يادكتور جدا علي الي حصل  بس حضرتك لو هتعاقب فنتعاقب كلنا عن اذنك واسفه مره تانيه 
شيماء:منه.....
منه:مقاطعه ياله امشوه وخرجت من المكتب
عبير وايه:ممكن حد يفهمنا ايه الي بيحصل
عبير:في ايه ياجماعه انا مش فاهمه حاجه
منه:انتي تخرسي خالص عجبك الي حصل جوه ده انتي ايه مبتفهميش

شيماء: منه اهدي
منه: اهداء ايه وزفت ايه كنا هنتمنع من حضور المحاضره بس ادينا هتنفصل كلنا عشان ترتاحي 
اواءل الدفعه اتفصلو من الكليه ده غير المذكره الي هيكتبها فينا 
عبير: بعياط منه انا مكنتش اقصد 
منه: وانتي من امته بتقصدي كل مره تودينا في داهيه وتقولي مكنتش اقصد 
عبير بعياط: انا اسفه وسبتهم ومشيت
ايه: عبير استتي منه متقصدش عبير
عبير مردتش وسبتهم وجريت وهي بتعيط
عند دكتور عز
عز: سرحان وبيفكر في شيماء وياتري ليه قالت كده 
تليفونه رن كان مهاب صحبه 
مهاب: ايه يابني فينك برن عليك من بدري مبتردش
عز: معلش يا هوبا كنت سرحان شويه
مهاب: الي واخد عقلك🤔🤔😹😹😹
عز: ههههه واطي تفكيرك دايما شمال
انته فين يالا
مهاب: هو في احلي من الشمال انا قدام الكليه انزل ياله 
عز: تمام جايلك
نزل عز لمهاب 
عبير ماشيه وبتعيط فجاءه خبطه في حد
مهاب: مش تفتحي يا.... فجاء تنح 
وفي عقله يخربيت جمال امك اي الموزه دي 
عبير: وهي بتمسح دموعها انا اسفه مكنتش لقصد
عز نزل وسمع مهاب وهو بيشتم عبير 
عز: نهارك مش فايت ملكتش غير دي 
ده لسانها متبري منها لكن اتصدم لما لقاها بتعتذر
ايه ده دي بتعتذر وقرب منهم 
عز: سبحان مغير الاحوال انتي مش كنتي عبله كامل فوق 
قلبتي علي امينه دلوقتي وسكت لما لقاها بتعيط
مهاب: بص لعز ورجع بص لها وقالها انتي كويسه يا انسه
عبير: مردتش بس هزت راسها وبصت لعز وقالت له انا اسفه بس لوسمحت متاذيش صحابي لو عايز ارفدني انا بس متعملهمش حاجه وعيطه وجريت 
مهاب:  في ايه يابني ومين دي
عز:  والله مااعرف وحكاله الي حصل
مهاب امال هي بتعيط ليه 
عز: مش عارف هما نزله كلهم وره بعض معرفش ايه بقي الي حصل 
مهاب: بس يخربيتها ايه صاروووخ😚😚😚
عز: يخربيتك انته مش هتتعدل ابدا جتك داهيه 
مهاب: 😂😂😂😂لا
عز: ياله ياخويا امشي امال رعد فين صحيح 
مهاب: راح يجيب اسد وفهد من المطار
عز: ايه ده هما جيين مقالوش ليه
مهاب: مقالوش لحد رعد عرف بصدفه وراح لهم وقال هنتجمع عندك 
عز: اشطا
يُتبع..

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية حكايات بنات)
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة