U3F1ZWV6ZTEzNjEzMjEyODI1NTIzX0ZyZWU4NTg4MzkxNzk2NDA1

رواية صعيدي علمني الادب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الادب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الادب البارت السابع والعشرون

 رواية صعيدي علمني الادب الجزء السابع والعشرون

رواية صعيدي علمني الادب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الادب الحلقة السابع والعشرون 

بص علي عقد الجواز العرفي بتفكير كان عليه امضاء روح ومسكه ومسك القلم بتفكير ..
لفت نظره اسم الشهود ..
يونس بصدمه: معقوله ..
.....................
خالد: تفتكري يا روح ياسمين بتحبني ؟!
روح: اكيد بتحبك نظراتها بتبين كده
خالد: نظراتها ..اومال مش حاسس بكده ليه بحسها بتتكلم معايا وحاجات تانيه شغلاها عمري ما حسيت انها بتبادلني نفس الحب!
روح: ياسمين من النوعيه الغامضه اللي ماتعرفش هيا بتفكر في ايه ولا تقدر تتوقعها بس انا حاسه انها بتحبك 
خالد: عالعموم انا هاعترف لها وعلي الله حكايتي بقا
روح: هوا في ايه معقوله يونس سايبنا قاعدين كل ده مع بعض من غير ما ييجي وبعدين فين الشاي
خالد: هههه روحي اشربيه معاه 
روح: هاروح ماروحش ليه مش ابن عمي ولا مش ابن عمي
خالد: ابن عمك بس ابت ..ابت
روح: ولا بطل رخامه بقا ويلا روح شوف ياسمين بتاعتك اجري..
خالد: يلا يا بتاعة يونس 
قامت روح وزقته لحد ماطلع بره الأوضه..
خالد: ياخساره حبي ليكي 
روح بضحك:معلش
بصت روح لنفسها في المرايه عدلت شعرها ونزلت ...
عينيها بتدور علي يونس في البيت مالقتهوش 
طلعت بره البيت لما سمعت صوت عربيته ..
راحت ناحيته وخبطت علي ازاز العربيه ...
فتح ازازها وهوا باصص قدامه ومابصلهاش
روح: فين الشاي يا استاذ
يونس: وليه شاي ما هنشرب شربات قريب
روح: قصدك ايه !
يونس ساق عربيته وطلع حتي روح اتجعزت ..
روح بتفكير: ياتري ايه اللي مضايقه وقصده ايه هانشرب شربات قريب ربنا يستر انا بخاف منه لما بيبقي في الحاله دي ..
خالد بصوت عالي: رووووووووووووووووح
روح: اييييييه وداااااني حرام عليك
خالد: ما بنده عليكي من بدري اعمل ايه بتفكر في ايه ياجميل في الجو
روح: خالد اظبط يا خالد ..
خالد: هههه حاضر المهم ياسمين فين!
روح: هيا مش قالت هتغير هيا مش في اوضتها
خالد: لأ مش عارف راحت فين ؟!
روح: اكيد هتبقي في البيت هاتروح فين يعني هيا متعرفش حاجه في البلد دي 
خالد باستغراب: انا دورت عليها في البيت كله!
روح: اكيد موجودة يابني اقولك تعالي ندور عليها سوا
خالد: سوا سوا 
روح بضحك: التانيه تقريبا هوا هوا 
خالد: بجد ؟!
روح: ايوه والله
خالد: يافضحتي 😂
روح: ههههه نفسي تقتنع انك مالكش في الألش
خالد: حقودة ..الغيران مننا يعمل زينا 
......................
في اوضه كريمه..
كريمه: رجلي بدأت توجعني تاني يا خيتي 
صفاء: مش انتي اللي استعجلتي وعاودتي
كريمه: وياريتني ماعاودت كل حاجه انقلبت ضدي اللي كان نفسي يبقي راجلي مش حاسس بيا وعمي زودها عليا بكرم ده واد ماسخ ..
صفاء: يعني عاوزة ايه دلوك
كريمه: ماخبراش ...ماخبراش ليه الدنيا جايه عليا اكده قلبي واجعني قوي..
صفاء: ربنا يريح قلبك يا خيتي
كريمه: انا خلاص قررت انا هاعاود تاني انا من يوم ماجيت وماشيه عالمسكنات وبحاول ابقي قويه وماحدش يدري بيا ولا بألمي لكن خلاص ماعدتش مستاهله قولي لعمي..
صفاء: ماشي يا خيتي  اللي انتي رايداه
.........................
خالد: راحت فين دي ماسبناش حته في البيت غير لما دورنا عليها 
روح: انا قلقانه اوي ماترن عليها
خالد: ايه الذكاء ده ما اكيد رنيت لما زهقت بس مقفو 
روح: ايه القلق ده بقا ياتري انتي كويسه يا ياسمين 
خالد بتوتر: ربنا يستر !
........................
يونس وهوا بيضرب يوسف: قول كل حاجه 
يوسف : اعرف بس قصدك علي ايه وارد بس اااه
يونس: مين اللي وزك تعمل كده مييين 
يوسف: صدقني ماقدرش اقول
يونس: ليه
يوسف: هايقتلني 
يونس ضربه بونيه: ان انت ماقولتش ليا انا اللي هاقتلك.
......................
في الليل...
روح بتفكير: انت فين يا يونس طول النهار 
خالد: اعمل ايه راحت فين وهيا متعرفش حد هنا معقول يكون يوسف بينتقم مني فيها
روح: ليه كنت عملتله ايه
خالد: ضربته عشانك ميه مرة بس
روح: ماانتي لو كل حد ضربته هاينتقم منك يبقي مش هانخلص بقا 
خالد : تعالي نقعد في البلكونه انا مخنوق
روح: اهدي يا خالد ان شاء الله هاتكون كويسه 
طلعوا قعدوا في البلكونه ..
روح بتبص علي الباب ..
روح: مش دي ياسمين يا خالد ومين اللي واقفه بتكلمه ده مش باين ؟!
خالد بص عليها ..
خالد: ايوه هيا انا نازل..
نزل خالد بسرعه وراح ناحيه وروح وراه ..
خالد قرب من ياسمين اللي لما شافته اتوترت ..
خالد بص يمين وشمال ..
خالد: هوا فين ؟!
ياسمين بتوتر: هوا مين ؟!
خالد: اللي كنتي واقفه معاه 
ياسمين: انا ماكنتش واقفه مع حد
خالد: ازاي دا انا وروح شايفينه
ياسمين: قول كده بقا روح 
روح جت ...
روح: في ايه يا ياسمين
ياسمين: في انه عشان اربعه خطابك خانوكي بطرق مختلفه فاكره ان كل الناس خاينين
روح: ليه انا عملت ايه مالك متعصبه كده ليه
ياسمين: انتي والاستاذ بيقول اني كنت واقفه مع حد
روح: احنا فعلا شوفناكي يا ياسمين
ياسمين ببكاء: ازاي وانا كنت بكلم الغفير حتي اسأله
الغفير رد: ايوه يا بيه
ياسمين طلعت تجري علي اوضتها ...
خالد : طب كانت فين كل ده ليه بتعمل كده
روح باستغراب: افهم منه بالراحه يا خالد ياسمين نضيفه وطيبه ..
خالد طلع ...روح بصت للغفير ..
روح: غريبه يعني 
الغفير: ايه اللي غريب ياست هانم
روح: انك واقف هنا الباب الخلفي مش بيقف عليه حد
الغفير ماردش ...
طلعت روح وهيا مستغربه من اللي حصل   .
دخلت اوضتها ...
روح : انت فين يا نمر وكان مالك قلقتني ..
مسكت كتاب وطلعت قعدت في البلكونه ...
قفلت الكتاب بزهق.  
غمضت عينيها  وهيا بتفتكره وصوره ماليه تفكيرها ...وبدأت تغني
بحبك يا غالي ليلي ونهاري 💥
عملت لقلبي ايه❤️
صوتك ناداني نسيت زماني🥰
أعمل في حبك ايه 🔥
عينيك حبايبي جرحت لي قلبي🖤
ورموش عينيك تداويه 💖
بحبك ياويلي سهرت ليلي حتي القمر سهران🌈
انا والليالي عشاق ياغالي عشاق بقالنا زمان🌟
ملكت روحي وتقول جروحي اجرح كمان وكمان ⚡
بتحبيه ؟!
فتحت روح عينيها...
روح بفرحه: يونس
قامت تجري وحضنته ..
يونس اتفاجأ من اللي عملته ...
روح وهيا في حضنه: انا كنت قلقانه عليك اوي يا نمر 
يونس: لو كنت اعرف كده كنت قلقتك من زمان ...
روح: قصدك ايه 
يونس : لا ولا حاجه
روح خدت بالها انها في حضنه وهوا متبت عليها
روح بعدت عنه بتوتر ..
روح: انا اسفه !
يونس: علي ايه
روح: احم...انت كنت فين طول النهار انا خوفت عليك جدا
يونس: كنت بفهم حاجات ماكنتش فاهمها وبفكر في حاجات تانيه وبكتشف حاجات
روح: انا مش فاهمه حاجه ..
يونس: بكره تفهمي كل حاجه..
رفع يونس ايديه وكأن حاجه دخلت في عينه روح شافتها مجروحه
مسكت ايديه ..
روح: ايه ده ايه اللي حصل لإيدك 
يونس: ولا حاجه إصابه خفيفه 
روح: كنت بتلعب في وش مين بوكس يا نمر 
يونس: مافيش حد انا طيب 
روح جابت مرهم ودهنت ليه ايده
روح: بتوجعك يا نمر
يونس: لأ في حاجات بتوجعني أكبر منها
روح: ما جايز تكون ماتستاهلش وانت عاطيها أكبر من حجمها !
يونس: ممكن اه وممكن لأ
روح: انت ليه غريب النهاردة كده وايه البوز ده
يونس: لأ انا عادي ..اه عاوز اسألك سؤال
روح: وانا افديك الساعه اما النمر يسألني سؤال ده انا ابقي دخلت التاريخ من اوسع أبوابه
يونس بابتسامه: إتغيرتي يا روح 
روح: ومين فينا بيفضل علي حاله اهدافنا بتتغير احلامنا بتتغير ميولنا بتتغير مشاعرنا بتتغير واحساسنا تجاه أشخاص بيتغير والقلب بيحكم وبيتحكم ...بقلم حنين عادل..
يونس بصلها بتفكير: ياسمين 
روح بإستغراب: مالها ياسمين
يونس: كويسه ..
روح: يعني ايه كويسه مش فاهمه
يونس: يعني نضيفه ..جدعه ..صديقه
روح: ياسمين دي مافيش احسن منها في الدنيا كلها لو صاحبت كل يوم مش هلاقي زيها
يونس بصلها بتفكير: في حد في حياتها ؟!
روح بعصبيه: قول كده بقا عايزني اظبطلك معاها صح لأ مش انا يا حبيبي لا والف لأ
يونس: ايه مجاري اتفتحت ...لأ ياستي مش عايزاكي تظبطيلي معاها لو عايز كنت ظبطت انا مش هستناكي تظبطيلي..
روح وهيا بتجز علي سنانها: اطلع بره يا نمر
يونس: ليه كده طيب عملت ايه
روح: عاوزة اناااام يا يونس
يونس: خلاص طالع طالع 
طلع يونس من الباب لقي الباب بيترزع وراه
يونس بضحك: والله ماعدت فاهملك حاجه يابنت عمي !
...........................
في اوضه ياسمين
خالد: طب بتعيطي ليه دلوقتي انا أسف
ياسمين: انا ياخالد تظن الظن ده فيا
خالد: ظن ايه وانا قلت حاجه أنا كنت هاموت من القلق عليكي يا ياسمين ماكنتيش متخيله الإحساس اللي حاسس بيه كأني طفل تايه من غير أمه خوفت عليكي يكون جرالك حاجه او واقعه في مشكله ..
ياسمين: وليه خايف عليا كده
خالد: انتي عارفه وحاسه يا ياسمين عارفه اني بحبك ..لأ بعشقك بس عامله نفسك مش واخده بالك ..
ياسمين: طيب تصبح علي خير يا خالد
خالد: مع انك ماقلتليش كنتي فين ..بس وانتي من أهلي تصبحي علي جنه
خرج خالد وساب ياسمين اللي كانت بتبص عليه بتفكير ..
......................
في الصالون...
روح: ايه يا بابا من ساعه ماجينا هنا وانت مطنشني يعني من لقي احبابه ولا ايه مش تسأل علي بنوتك الحلوة
بدر: انساكي انتي عبيطه القصه ومافيها اني مطمن عليكي هنا ..
روح: ماشي يا بابا خلي عم شاكر ينفعك بقا
شاكر: هههه ماشي يابنت ال...
بدر: اخوي يا روح واتحرمت منه كتير بحاول اعوض شويه من اللي اتحرمت منهم ..
روح: ربنا يخليكوا لبعض تصبحوا علي خير
بدر وشاكر: وانتي من أهل الخير...
.............................
في اوضه كريمه .
كريمه: لسه ما خبرتيش عمي يا صفاء
صفاء: طول النهار علي الحال ده مع بدر 
كريمه: لازم تخبريه الليله عشان نعاودوا الصبح
صفاء: ماشي
............................
روح بتتقلب يمين وشمال وقلقانه ...
روح بتفكير: هوا ليه النمر سأل علي ياسمين معقول يكون بيحبها او معجب بيها طب وانا ايه اللي مضايقني ...متضايقه عشان خالد بيحبها وهيتضايق ايوه صح لو حسيت بأي جديد او حاجه ممكن تتطور انا هاوقفها وهابقي شوكه في علاقتهم اللي مش هاتشوف 
النور دي..
بقلم حنين عادل
...............................
في اوضه صفاء
صفاء: كيف يعني البت تعبانه 
شاكر: ايه اللي كيف ما انا خبرتك تروحوا بس تاخدوا كرم معاكم فيها ايه دي مش خطيبها 
صفاء: وتفتكر هوا هيوافق وبعدين خطيبها مش جوزها ياشاكر
شاكر: لاه هيا مسؤوله منيه دلوك وماتخطيش خطوه من غيره وان ماوفقش ماتطلعش من الدار
صفاء: وه...من دلوك
شاكر: اباي عليك مرة بلاه اللت والعجن الكتير انا هاكلمه باكر واتكتمي بقا
صفاء: ماشي 
 ............................
بينزل يونس من اوضته وبيطلع من الجنينه الخلفيه
بيركب عربيته وبيسوق لحد مايوصل لبيت قديم
بينزل من العربيه وبيدخل 
بيظهر يوسف اللي قاعد علي الكرسي والدم بينزل من كل حته فيه...
يوسف: حرام عليك بقا سبني كفايه اللي عملته فيا
يونس: مش قبل ما تقولي كل حاجه
يوسف ماردش...
يونس : يبقا انت اللي جنيت علي نفسك ..
بيطلع يونس مسدسه وبيعمره وبيضرب طلقه بتعدي من جمبه بسنتيمترات ...
يونس: التانيه مش هاتخيب..
يوسف: خلاص ..خلاص هاقول هاقول .....يتبع ....
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل 😎
كل سنه وانتم طيبين يا قمرات وعيد سعيد عليكم وينعاد بالخير ❤️
نزلت عشانكم مع اني كنت ناويه اكمل الإجازة وماليش مزاج ادعوا دعوه لأمي لأنها تعبانه ادعولها ربنا يشفيها. .
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة